Så funkar det

Moventure är uppdelad i två olika användarlägen. Ett för administration och ett för lektion/aktivitet. Detta för att det ska vara så enkelt som möjligt att komma igång vid varje aktivitetstillfälle. Moventure går att köra från alla typer av enheter, smartphone, surfplatta och dator.

Förberedelser

1. Skapa skolkonto

För att kunna använda Moventure behöver din skola ha ett konto. Just nu går det dock endast att lämna en intresseanmälan, då utveckling av produkten pågår.

2. Lägg till användare/pedagoger

Som skoladministratör kan man lägga till fler användare som ska ha tillgång till Moventure. En användare skapas med namn och e-postadress. Ett lösenord genereras automatiskt, men kan ändras till valfritt lösenord. Varje användare får även välja en 4-siffrig pin-kod som användas för att hantera aktiviteter i "Lektionsläget".

3. Skapa grupper/klasser

En grupp skapas genom att ange ett gruppnamn, vilken årskull samt antal elever. Grupperna är gemensamma för hela skolan och det finns ingen begränsning för hur många grupper en skola har. Alla användare har tillgång till alla grupper, men det är en användare som är ansvarig för gruppen. Det går även att lägga till följare till en grupp. Följare kommer att få meddelanden, då gruppen har genomfört någon aktivitet, med en kort sammanställning om nuläget samt en länk till de utmaningar som genomförs. Följare kan t.ex. vara andra pedagoger som har med gruppen att göra, eller föräldrar. Information kan användas för att göra undervisning i olika ämnen mer verklighetsförankrad.

4. Skapa uppdrag

Ett uppdrag är en sträcka mellan en eller flera platser som markeras ut på en karta. Det kan vara mellan skolan och badhuset men även en resa genom hela Sverige, Europa eller världen. Det går att skapa olika typer av uppdrag. Dels uppdrag där varje grupp kör uppdraget för sig, men även uppdrag där gruppernas aktiviteter slås ihop, så kallade gemensamma uppdrag. Varje uppdrag visualiseras på en karta, tillsammans med avstånd och sträckor, så att man enkelt kan följa hur det går. Alla användare kan se alla uppdrag och tanken är att man tillsammans ska skapa fler roliga uppdrag.

5. Skapa mallar för aktiviteter/lektioner

För att förenkla så mycket som möjligt vid själva aktivitetstillfället, så har vi adderat till mallar för lektioner. Dessa kan t.ex. bestå av skolspecifika sträckor, såsom ett varv runt skolan, hinderbana i stora gymnastiksalen o.s.v... En beskrivning och en sträcka per varv är allt som behöver anges. Detta är givetvis frivilligt om man hellre vill mata in sträckan vid aktivitetstillfället.

6. Go Moventure!

Nu är allt redo för att köra Moventure.

Kör Moventure GO!

1. Go Moventure GO!

Starta Moventure i vilken webbläsare som helst.

2. Välj grupp/grupper

Det går att köra med flera grupper samtidigt i Moventure. Det går även att köra med samma grupp uppdelad i mindre grupper. T.ex. om man vill utmana varandra inom gruppen vid just detta tillfälle, men ändå jobba mot samma mål. Det går att ha max 4 st grupper/lag igång samtidigt. Man får även korrigera antalet deltagare per grupp om någon i gruppen t.ex. är borta.

3. Välj aktivitet och kör!

För varje grupp som läggs till anger man vilken sträcka som gäller per varv. Detta kan antingen anges manuellt eller hämtas från skolans mallar. Sen är det bara att köra.

Ändra uppdrag som ska visas på kartan (Valfritt)

Som standard visas ett av gruppens pågående uppdrag, men användaren kan välja att visa ett annat uppdrag som någon av de valda grupperna deltar i.

Välj tid för aktivitet (Valfritt)

Om man vill kan man ställa in en timer för hur länge som aktiviteten ska pågå. När tiden har gått ut så kan inte längre varv registreras. Om ingen timer sätts visas klockan.

Avsluta aktivitet

För att avsluta eller ändra pågående aktivitet måste användaren ange sin pin-kod. Aktiviteten pausas då och kan enkelt återupptas, ändras eller avslutas.